vrijdag 11 oktober 2013

National Coming Out Day

Vandaag is het National Coming Out Day, jaarlijks word er op 11 oktober aandacht besteed aan 'coming out' een Engelse uitdrukking die wordt gebruikt voor het moment waarop een homo, lesbienne of biseksueel ervoor kiest om 'uit de kast te komen'.


Deze coming out day vond voor het eerst plaats in 1988 in de Verenigde Staten. Sinds 2009 wordt deze ook in Nederland gehouden. Er worden geen grote vieringen gehouden (zoals de Gay Pride Parades en Roze Zaterdag) maar worden in meerdere kleinere activiteiten in meerdere plaatsen gehouden, georganiseerd door lokale homo- en jongerenorganisaties.

Zelf heb ik niets te maken met het 'coming out', want mijn voorkeur gaat toch uit naar het ander geslacht. Maar ik kan me wel voorstellen dat het gewoon ontzettend moeilijk is om je ouders, broers/zussen, familie en vrienden te vertellen dat je homo, lesbienne of biseksueel bent.

Ben jij nog niet uit de kast gekomen, maar wil je dit nog wel graag doen? Misschien moet je eens een kijkje nemen op de website Jong&Out. Hier kun je in contact komen met mensen van je eigen leeftijd die ook homo, lesbienne of biseksueel zijn. Hier kun je elkaar motiveren en elkaar handige tips geven!

Wat vinden jullie van deze Nationale dag? En ben jij er al achter of je nou lesbienne, homo, biseksueel of gewoon hetero bent?

1 opmerking:

  1. Ik vind het een goed initiatief! Het kan misschien net dat extra duwtje in de rug zijn voor iemand. Moest erg lachen om het t-shirt op de foto :)

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for leaving a message! ♥